|
PRIMERI
PROJEKTOV e izobraževanja v sodelovanju z Zavodom MIRK
Projekti,
ki mladostniku omogočajo stalen stik z matično šolo in učnimi programi
v Sloveniji, so se pričeli
leta 1996 pod mentorstvom Alenke Makuc v okviru programov Zavoda za odprto
družbo in kasneje nadaljevali v povezavi z Ministrstvom za šolstvo,
znanost in šport. Sedaj potekajo v okviru programov zavoda MIRK. V letih
med 1999 in 2003 so 27 krat uspešno organizirali in izvedli izobraževanje
na daljavo in sicer za učence Bolnišnične šole, za učence družin, ki
so bili v tujini na slovenskih diplomatsko
konzularnih predstavništvih, bili na strokovnem spopolnjevanju ali delali
v tujini (Belgija, ZDA, Sirija, Avstrija, Singapur,
Islandija, Hrvaška), vključena sta bila tudi oba učenca na
jadrnici HORN 2000 in trije vrhunski športniki. Učitelji
in profesorji, ki poučujejo, so redno zaposleni na OŠ Franceta Prešerna,
Kranj, OŠ Hinka Smrekarja, Ljubljana, OŠ Cirila Kosmača, Piran, OŠ
Ledina – Bolnišnična šola, OŠ Savo Kladnik, Sevnica, na Gimnaziji Šiška
v Ljubljani, Prvi gimnaziji Celje, Fakulteti za šport, Ljubljana in na
Centru za sluh in govor Maribor. 1.
Otroci diplomatov in drugih, ki se v tujini nahajajo krajši ali daljši
čas V
okviru sodelovanja na raznih konferenca v času med leti 1999 do 2003 smo
ob organizacijski pomoči Ministrstva za zunanje zadeve obiskali slovenska
diplomatsko konzularna predstavništva v Bruslju, Londonu, Pragi,
Washingtonu, Pekingu in Tokiju. Pogovarjali smo se z ambasadorji in
diplomati o možnostih učenja na daljavo njihovih otrok v času, ko
prebivajo v tujini. Povsod so izrazili veliko zanimanje za tako obliko, v
ZDA pa so bili mladi diplomati tudi mnenja, da
bi lahko projekt pravzaprav ponudili istočasno ob tem, ko se jim
ponudi delo v tujini. Projekt
je bil predstavljen na okrogli mizi »Odprta vprašanja iz življenja družin
slovenskih diplomatov«, ki jo je organiziral Center za raziskave na
Ministrstvu za zunanje zadeve, v časopisu “Slovenia weekly“ , ki ga
prejemajo slovenska konzularna predstavništva po celem svetu in je opisan
v referatu Učitelji,
zaposleni v slovenskih osnovnih šolah, v okviru projekta najpogosteje poučujejo
učence ravno slovenski jezik in jim na ta način poleg osvojenega znanja
tudi omogočijo lažji prehod po povratku v domovino. Nekateri učenci pa
se odločajo tudi za učenje več predmetov hkrati. Na osnovi dogovora s
starši ali cilji izobraževanja (kadar učenec redno obiskuje šolo v
tujini, kjer prebiva), se npr v primeru slovenskega jezika učenec lahko uči
samo slovnico, ali se seznanja s slovensko
književnostjo, ali se dogovori za branje knjig (bralna značka), odvisno
ali želi obogatiti besedni zaklad ali so cilji drugačni. Povezava
s šolo ali ustanovo v tujini za potrebe preverjanja znanja: V
šolskem letu 2002/2003 je bilo prvič (v projektu na daljavo) izvedeno
preverjanje znanja učenke 3. razreda, ki se je nahajala v Tampi, ZDA
skupaj s starši za obdobje 7 mesecev. Slovenska učiteljica na daljavo je
preko elektronske pošte poslala teste in vprašanja na Univerzo
(University of South Florida) v Tampi. Slovenka, ki na omenjeni Univerzi
končuje drugo leto doktorskega študija, je opravila testiranje učenke
in teste z žigom Univerze vrnila na matično šolo v Ljubljani, kjer je
izdelke ocenila dekličina matična učiteljica. Na ta način je deklica
pridobila končno oceno, v katero pa se je upoštevala tudi njena
dejavnosti, ki je potekala preko omrežja, saj sta v projektu skupaj
sodelovali dekličina matična učiteljica in učiteljica, ki je deklico
poučevala na daljavo. V
primerih, ko se starši na hitro odločajo za odhod v tujino namreč ni možnosti
in časa, da bi učitelje matične šole dodatno izobrazili za poučevanje
na daljavo. V takih primerih potem v projektu sodelujeta matični učitelj
in učitelj, ki poučuje na daljavo.
2.
Inovacijski projekt Bolnišnične šole »Šolanje na daljavo na osnovnošolski
stopnji« Potekal
je na Bolnišnični šoli, Ljubljana v letu 2000. Na osnovi testiranja
vsebin na spletu za 4. razreda (sklop Gozdne živali) je bilo ugotovljeno,
da je šolanje na daljavo v OŠ ne le mogoče, pač pa lahko zelo uspešno.
Spletne strani morajo biti primerno pripravljene, zanimivo oblikovane in
ne smejo biti preobložene z besedilom, upoštevati je potrebno
didaktična in metodična navodila, saj morajo biti strani že same po
sebi motivacijsko sredstvo za učenje. Ker so učenci tudi na daljavo radi
delali v skupinah, priporočajo, da je potrebno delo organizirati tako, da
bo čim več interakcije tudi med učenci samimi. Zelo poudarjajo vlogo učitelja-mentorja
(tutorja) 3.
Raziskovalni projekt »Učenje na daljavo v 5. in 7. razredu osnovne šole« Potekal
je na OŠ Hinka Smrekarja, Ljubljana v šolskem letu 2001/2002 za dva učenca
šole. Iz
poročila je razvidno, da se je projektna skupina, ki jo je sestavljalo 8
učiteljev/učiteljic, zastavila za cilj raziskovanja učenje na daljavo v
5. in 7. razredu osnovne šole iz predmetov slovenščina, matematika,
angleščina, spoznavanje družbe, zemljepis, spoznavanje narave,
biologija, fizika, kemija. – kot priprava na 9-letno osnovno šolo, ki
bo omogočala tudi izobraževanje na domu. V
času projekta je bilo ugotovljeno, da sta oba učenca, ki sta 6 mesecev
preživela s starši v ZDA, na osnovi prilagojenih učnih priprav, dodatno
pripravljenih elektronskih gradiv in ob stalni komunikaciji z učitelji
preko omrežja osvojila predvidena znanja pri vseh vključenih predmetih.
Uporabljen in testiran je bil drugačen metodološki pristop k razlagam učnih
vsebin v pisni in elektronski obliki. Učenca sta uporabljala klasična učna
gradiva in gradiva v elektronski obliki. V času projekta sta učenca pri
večini predmetov sproti preverjala osvojeno znanje preko omrežja. Od učiteljev
sta sproti prejemala povratne informacije. Komunikacija je potekala na
strokovni in osebni ravni kontinuirano ves čas projekta, najbolj
intenzivno (2 krat tedensko) pri slovenščini in matematiki, enkrat
tedensko pri angleščini. Snov pri ostalih predmetih je bila obravnavana
po tematskih sklopih, zato so bili stiki manj pogosti.
Učenca sta bila na daljavo vključena tudi v delo oddelčne
skupnosti matičnega razreda. 4.
Učenci s posebnimi potrebami V
šolskem letu 2002/2003 smo v sodelovanju Zavoda MIRK in Centra za sluh in
govor Maribor (CSG) v okviru PHARE ACCESS projekta VISIOCOM v projekte
vključili tudi poučevanje učenke s posebnimi potrebami – naglušne
deklice, ki obiskuje dvojezično šolo in potrebuje dodatno pomoč pri učenju
slovenskega jezika. Projekt sta vodili učiteljici iz CSG, ki sta
zapisali, citiram:« S projektom dopolnjujočega pouka naglušne učenke s
pomočjo elektronskih medijev na daljavo želiva tudi premagati razdaljo,
saj je delo pogostejše, bolj kontinuirano, sprotno. Ker smo z učenko v
osebnem stiku le enkrat na teden, je še posebej primerna med temi termini
izmenjava sporočil preko elektronske pošte, sprotno preverjanje
pravilnega zapisa besed, elektronski učbenik za slovenščino in
matematiko (okolje školjka) itn. Te novosti torej odpirajo nove oblike in
razsežnosti izobraževanja tudi za naše gluhe in naglušne učence. Čeprav
se nam zdi, da je v sistem izobraževanja težko vnašati novosti, ga
spreminjati, pa je vpliv računalnikov in z njim povezane tehnologije že
tako velik, da se njihovi uporabi v izobraževanju pravzaprav ni mogoče
več izogniti.« 5.
Vrhunski športniki
V
šolskem letu 2002/03 smo pričeli dvoletni projekt izobraževanja
na daljavo za tri vrhunske športnike, ki redno študirajo in so
pogosto odsotni zaradi športnih treningov in tekmovanj, zato sta jim
uporaba najnovejših tehnologij in Interneta v pomoč pri vsakodnevnem študiju
in učenju. Projekt vodita Olimpijski komite Slovenije – OKS in Telekom
Slovenije v sodelovanju z Zavodom MIRK. Vključeni
so štipendisti OKS: alpska smučarka,
kajakašica na divjih vodah in skakalec. Pri študiju uporabljajo
prenosnike s programi za komunikacijo, preko programa IPASS imajo omogočen
lokalni dostop do Interneta po celem svetu. Študij poteka preko stalne
komunikacije s profesorjem na osnovi že obstoječih izobraževalnih
gradiv na spletu, oziroma s pomočjo sprotno pripravljenega gradiva,
navodil, testov, s katerimi profesor usmerja športnika preko elektronske
pošte na pomembnejše dele študijskega/učnega gradiva. Za
vsakega sodelujočega študenta/dijaka športnika je bil na Zavodu MIRK
pripravljen individualni program dela na osnovi učenčevega učnega
programa, programa treningov in tekmovanj, ter razgovorov z učitelje,
profesorji, trenerji in študenti/dijaki samimi. K sodelovanju smo
povabili tudi trenerje, saj je njihova naloga v času treningov in
tekmovanj uskladitev programa treninga in tekmovanj in časa za študij
ter dvig motivacije za študij. Pomemben element pri delu z vrhunskimi športniki
je namreč določitev časovnega razmerja med učenjem in
treningom/tekmovanji. Obširnejše poročilo...
|