|
V letih 1999-2003 bo projekt realizirala projektna skupina in sicer najprej na osnovnošolskem in kasneje tudi na srednješolskem nivoju. Projekt bo podal predlog rešitve načrtovanja in uvajanja izobraževanja na daljavo, podprtega s telekomunikacijskimi in informacijskimi tehnologijami. Rešitev vključuje osnovne komponente sistemov izobraževanja na daljavo:
Osnova pilotskega projekta so spletne strani za posamezen predmet , na katerih so pripravljena izobraževalna gradiva za predmet in preko katere bosta učenec in njegov mentor (v tem primeru eden od staršev) dobivala navodila za učenje. Stran vsebuje poleg učnega načrta za posamezen predmet, razdeljenega na tematske sklope, učne cilje, še tedenske in dnevne priprave, navodila, interaktivna gradiva, predvsem pa naloge za samopreverjanje znanja in ponavljanje.Izobraževalno gradivo, pripravljeno na spletnih straneh, bo namenjeno uporabi učencem in učiteljem v osnovni šoli in v domačem okolju. Zaradi večje uporabnosti naj bi bil model nivojsko zasnovan in na tak način širše uporaben za učence slovenskih šol glede na to, kakšno znanje želijo pridobiti in osvojiti. Ti nivoji znanja so:
Učiteljem bo projekt omogočil, da se preko računalnika povežejo z učencem, predvsem v primeru, ko je eden od njiju odsoten. Poleg tega se na osnovi pripravljenega modela in z uporabo programskih orodij za skupinsko delo lahko posvetujejo z drugimi učitelji preko omrežja. Vsebine spletnih strani lahko uporabijo tudi za dodatno podporo pri razlagi in preverjanju znanja, omogočen jim je dostop do dodatno pripravljene literatu re ali povezav v omrežju Internet. Med zadanimi cilji je pomembna povezava vsebin z že obstoječimi pripravljenim projekti v okviru programa Računalniško opismenjevanje in upoštevanje didaktičnih zasnov za izvedbo konkretnih učnih ur oziroma za način podajanja predmetne snovi v okviru specialne-didaktike izobraževanja na daljavo. Cilj je izvedba računalniško podprtega skupinskega dela, preizkus modela video podprtega multimedijskega predavanja na daljavo in ocenitev in določitev didaktičnih in pedagoško-psiholoških elementov kot kriterijev učenja na daljavo. Izbrani bodo mehanizmi za vrednotenje znanja učečih in ugotavljanje uspešnosti celotnega izobraževalnega sistema in potrebno bo formalno pravno izenačenje z drugimi oblikami šolanja.Analiza možnosti uporabe sodobne in širše dostopne telekomunikacijske in informacijske tehnologije pri podpori izobraževanja na daljavo bo osnova pri določitev vsebin v okviru Slovenskega osnovnega in srednjega šolstva z oziroma na to kje je smiselna uporaba izobraževanja na daljavo. S širšo uporabo bo namreč mogoče vzpodbuditi pedagoško inovativnost pri profesorjih ter kooperativno učenje učencev in to brez časovnih in prostorskih omejitev . V evropskem pogledu bo potrebno vključevanje v evropski projekt Socrates in sodelovanje ter izmenjava izkušenj z državami s podobnimi projekti. Cilji projekta so tudi oblikovanje in izdelava načrta postavitve ter organiziranosti in opremljenosti izobraževalnih središč za razvoj in izvajanje izobraževalnih tečajev in izdelava predloga sistematičnega uvajanja telekomunikacijsko in informacijsko podprtega izobraževanja na daljavo v slovensko osnovno in srednje šolstvo. Potrebno je pripraviti infrastrukturo za testiranje in izpeljavo projekta in vzorčnega izobraževanj a v predlaganem sistemu za izobraževanje na daljavo, svetovanja in poiskusne izvedbe posameznih načinov uporabe omrežja v izobraževanju, podpore/povezovanja rezultatov projekta v SIO (slovensko izobraževalno omrežje). 3. Izhodišča za realizacijo projekta Projekt omogoča realizacijo pomembnih komponent učenja na daljavo kot so podpora učečim, vrednotenje in ocenjevanje znanja, uporaba interaktivnih multimedijskih aplikacij in ostaja odprt za morebitno integracijo bodočih tehnologij tega področja. Upošteva starostno stopnjo učencev in je razdeljen na vsebinski, organizacijski in tehnični del .Vsebinski del je sestavljen v skladu z učnim načrtom, privlačen in preprosto uporaben, spremljajoče besedilo pa prilagojeno strarostni stopnji in veščinam osnovnošolca. Na spletnih straneh je navedena zahtevana starostna stopnja, potrebno predznanje in opis vsebine ( predmetna snov). Dodan je opis in program dela (natančna časovna razporeditev), seznam potrebne učne literature in izobraževalnih gradiv, ki se delijo na osnovno literaturo, ki jo sestavljajo že pripravljeni učbeniki za šolo in dodatno literaturo, kot so integralni učbeniki, študijski vodiči, poleg tega pa tuid Internet povezave (linki), ter priročniki v elektronski obliki, video, multimedijske zgoščenke in drugo. Spletne strani vsebujejo še naloge za sprotno in končno preverjanje znanja (naloge z rešitvami, računalniške diskete s pripravljenimi nalogami za samoreševanje), dodatna navodila in razlago, navodila za učitelja, starše, učence, pomočnike.Organizacijski del podpira potrebe programa na raziskovalnem/razvojnem področju pri preoblikovanjuučnih vsebin, metod in tehnik za uporabo v izobraževanju na daljavo. Oblika dela bo predvsem individualno delo – povezava učenec, učitelj in starš, organizirano bo delo v skupini, ko učenec pripravlja ali raziskuje v skupini z drugimi učenci (lahko sinhrono – istočasno na isti površini, lahko asinhrono). Za komunikacijo bodo uporabljeni konferenčni sistem, elektronska pošta, FTP, IRC, klepetalnice in ICQ ter QTALK, video ali CuSeeMe povezava.Tehnični del določa tehnično izvedbo projekta, ki vključuje podatke o ustrezni izgradnji in oblikovanju spletnih straneh, o metodah pošiljanja nalog in dokumentov s pomočjo storitev omrežja Internet (FTP-File Transfer Protocol). Za potrebe standardizacije in povezljivosti tehnični del določa tudi potrebna orodja za izvedbo programa (Microsoft Outlook, Internet Explorer, Free Agent, IRC, ICQ, CUSeeMee, NetMeeting), ter druge specifične programske produkte za dostop do izo braževalnega gradiva. V okviru komunikacijskih rešitev bodo določeni termini za sinhrono in asihrono povezovanje in komuniciranje med uporabniki. Nazaj na kazalo 4. Okvirna delitev projektnih nalog
Pripravljalna faza (oktober 1996 - maj 1997): Okt ober 1996 - Podana iniciativa Bolnišnične šole za možnost poučevanja preko omrežja Internet.za otroke, ki v času zdravljenja preživijo del časa doma. Istočasno izražena prošnja za poučevanje na daljavo pobuda gospoda Romana Kvaternika, ki bo v času od poletja 1999 do pomladi 2002 z družino v tujini in želi izrabiti možnosti ki ji ponujajo računalniške komunikacije za to, da bi njegova otroka lahko opravljala šolo tudi v času njune fizične odstotnosti.Izvedbo projekta prevzame Zavod za odprto družbo - Slovenija (Alenka Makuc), kasneje se vključi tudi Zavod Republike Slovenije za šolstvo (Borut Čampelj) Naloge:
Razvojna faza (maj 1997 - junij 1999): Naloge:
Nadaljevalna faza: predlagane naloge, izdelki in finančni načrt za obdobje september – december 1999 A. Analiza možnosti uporabe sodobne in širše dostopne telekomunikacijske in informacijske tehnologije pri podpori izobraževanja na daljavo v osnovni in srednji šoli – pripravijo Fakulteta za elektrotehniko, Laboratorij za telekomunikacije , Center za študij na daljavo pri Univerzi Maribor , Fakulteta za matematiko in fiziko, MIRK, Nacionalna projektna enota, Zavod RS za šolstvo. Izdelek bo nastal do konca meseca novembra 1999 in bo obsegal do 30 strani, dostopen pa bo preko Interneta na spletni strani Zavoda MIRK (http://www.mirk.si).B. Izdelava programa za vzorčne (a) in nove (b) predmete .Program za poučevanje in učenje za obdobje od septembra do decembra v šolskem letu 1999/2000, bo dostopen preko spletne strani Zavoda MIRK in bo vseboval pripravljene spletnih strani z navodili in seznamom potrebne (priporočene) tehnične in programske opreme, ter program (urnik) izvedbe. Za vse predmete so potrebne povezave in konzultacije med učitelji in svetovalci, ter člani premetnih skupin za posamezne izbrane predmete in povezava z izdelki RO (potreben seznam že obstoječih interaktivnih in drugih html gradiv). a) Vzorčni predmeti so: slovenski in angleški jezik za 7. razred OŠ, spoznavanje narave za 4. razred OŠ, slovenski jezik, matematika in narava za 3. razreda OŠ.. Za te predmete, ki se jih prične testirati (praktično poučevati) septembra 1999, se pripravi:
b) Novi predmeti C. Predvi deni seminarji za učitelje novih predmetovb) Seminar (24 ur), ki poteka v okviru Kataloga stalnega strokovnega spopolnjevanja (stran 88) z naslovom “Izvedba učenja na daljavo “(Osnove, modeli in didaktični vidiki učenja na daljavo, tehnologije za oblikovanje in posredovanje učnega gradiva) – izvede Center za študij na daljavo pri Univerzi Maribor (CDED) – dr. Debevc in ostali c) Seminar (16 ur), ki poteka v okviru Kataloga stalnega strokovnega spopolnjevanja (stran 74) z naslovom “Oblikovanje interakt ivnega učnega gradiva in okolja za poučevanje na daljavo” – izvede CDED – dr. Debevc, doda se še predavanje na temo “Didaktični vidiki priprave gradiv”– izvede Pedagoška fakulteta Maribor – dr. Gerličd) Prvi del seminar (20 od 80 ur), ki poteka v okviru K ataloga stalnega strokovnega spopolnjevanja (stran 88) z naslovom “Učenje na daljavo kot možnosti in izziv”, izvede Zavod MIRK v sodelovanju z OŠ Solkan in OŠ Srečka Kosovela, Sežana.
D. Promocija priprave in uporabe spletnih strani:
E. Vodenje in koordinacija: Obsega vodenje v okviru Zavoda MIRK , ki vključujejo predvidene materialne stroške (fotokopirano gradivo za seminarje, reklamno gradivo, računalniški trakovi, pisarniški material, poštnina, telefon) v povezavi z aktivnostmi in konzultacijijami znotraj projektne skupine (potni stroški za udeležbo na srečanja, svetovanje, strokovni komentarji) in konzultacijami in recenzijami svetovalcev. Nazaj na kazalo 6. Dodatne aktivnosti in povezovanja:
7. Predvideni projekti v šolskem letu 1999/2000
Za Tima Kvaternika, učenca 7. razreda osnovne šole Franc Rozman Stane v Ljubljani bo organiziran pouk na daljavo preko ICT za angleški in slovenski jezik. Predvideva se, da bo učenec v času odsotnosti v prvih 4 mesecih za vsak predmet posebej komuniciral preko Interneta najmanj 2 krat tedensko po 20 minut z nalogo prebrati pripravljeno predmetno vsebino na spletni strani, pregledati sporočila in navodila učitelja za naslednje dni, nared iti naloge samopreverjanja in poiskati dodatne informacije v učbeniku in na Internetu. Predvideva se enkrat mesečno srečanje s sošolci v realnem času IRC ali ICQ, ter videokonferenčne povezave s pomočjo CuSee-Me programa, občasno naj bi s sošolci sodeloval v skupnih nalogah.Na poti naj bi v nekaterih krajih obiskal šole, od koder bi lahko preko CuSeeMe povezave ali videokonference sodeloval pri pouku na matični šoli, se pogovarjal s sošolci in z njimi opravil nekatere naloge. Na šoli naj bi tudi opravil preverjanje znanja s testi, ki bi jih predhodno poslala matična šola preko Interneta. Izpolnjeni testni vprašalniki bi bili potem vrnjeni nazaj v Slovenijo.Za učitelja slovenskega in angleškega jezika pomeni takšno delo večurno tedensko povezavo preko Interneta s vsakodnevnim dostopom, enkrat mesečno pa tudi poiskusno organizacijo sinhronega srečanja med učencem na potovanju z matičnim razredom v Sloveniji. Poučevanje na daljavo za otroke slovenskih ambasadorjev in predstavnikov stalnih misij v tujini in za otroke slovenskih izseljencev, zdomcev in zamejcevMožnost sodelovanja za otroke slovenskih ambasadorjev in veleposlanikov v tujini, za otroke slovenskih predstavnikov stalne misije Republike Slovenije pri NATO, EU, OZN, OVSE, za otroke uslužbencev predstavništev slovenskih podjetij v tujini. V šolskem letu 1999/2000 bo za učenca 3. razreda OŠ, ki bo živel v Bruslju, organizirana pomoč, ki jo bo jih bo preko računalniških komunikacij vodil učitelj v Sloveniji. Komunikacija bo potekala med učencem, staršem, ki bo učencev mentor, matičnim razredom in učiteljem preko Integriranega Sistema za Izobraževanje na Daljavo (ISID- http://www-lt.fe.uni-lj.si/ITI/login_osnovna_sola.html),ki je bil razvit na podlagi večletnih izkušenj na področju telekomunikacij in izobraževanja pod vodstvom docenta dr. Janeza Beštra in asistenta mag. Matevža Pustiška.Za skupino učencev različnih starosti bo organizirano poučevanje slovenskega jezika v obliki dvakrat tedenskega srečevanja skupine ali posameznikov v prostoru z računalnikom in dostopom do Interneta. Ob prisotnosti mentorja (starša, pedagoga ali odraslega vodje) naj bi učenci vsak z ase ali skupinsko preko Interneta poiskali spletno stran za slovenski jezik, pregledali vsebino in naloge. Individualno ali skupinsko ali v parih bi prebrali novo snov, rešili naloge, iskali dodatno vsebino preko Interneta, brali in poslušali zgoščenke ali zvočne datoteke na računalniku. Ko bi končali naloge, bi rešitve po Internetu poslali učitelju v Slovenijo. Učenci bi imeli možnosti samopreverjanja, lahko bi se direktno povezali z učiteljem (IRC, Chat), preko video konference ali CeSeeMe povezave spremljali pouk na slovenski šoli.OŠ Ledina, Bolnišnična šola, Ljubljana - v šolskem letu 1998/99 je bil uspešno testiran Inovacijski projekt “Šolanje na daljavo na osnovnošolski stopnji”, ki so ga izvedli učitelji Bolnišnične šole in OŠ Ledina z učenci 4. razreda OŠ Ledina, razdeljenimi v eksperimentalno in kontrolno skupino. Obravnavali so vsebino “gozd”. Poročilo navaja, da so bili učenci navdušeni nad načinom dela, saj je bil programski sklop premišljeno vsebinsko oblikovan in je otroke postopoma vodil preko snovi. Učenci so delali samostojno in večinoma niso iskali pomoči učitelja. Preizkus znanja obeh skupin je pokazal popolnoma enak uspehIzobraževalno računalniško omrežje za osebe s posebnimi potrebami predstavlja nadgradnjo dosedanjih projektov in prilagoditev rezultatov za osebe s posebnimi potrebami. Projekt , ki bi se izvajal v letih 2000-2005 v okviru delovne skupine, sestavljene iz izkušenih strokovnjakov in sicer najprej na osnovnošolskem in srednješolskem nivoju, kasneje tudi na univerzitetnem nivoju. Projekt bo podal predlog celovite rešitve načrtovanja in uvajanja izobraževanja na daljavo, podprtega s telekomunikacijskimi in informacijskimi tehnologijami s prilagoditvami za osebe s posebnimi potrebami.Ideja za dopolnilno (masovno) izobraževanje učencev v nemškem in angleškem jeziku Na internet stržnik se instalira cca 1300 obstoječih in v praksi v programu Amon preizkušenih nalog nemškega in cca 2200 nalog angleškega jezika ter se razvije funcionalno enakega klienta za utrjevanje snovi preko Interneta, kot se uporablja za lokalno delo v programu Amon. Program, stalno inataliran na strežniku, bi dovoljeval vsem učencem dostop do učenja in preizkušanja znanja. Aplikacija namreč vsak učencev odgovor (na osnovi mehanizmov mehkega odločanja) sprotno oceni in učenca avtomatsko usmerja v področje učne snovi, za katero na osnovi umetne inteligence ugotovi vrzeli v učenčevem znanju (preizkušeno in delujoče v okviru programa Amon). Dejavnosti in uspeh vseh učečih je viden tako na računalniku pri učencu, kot na strežniku. Pedagog spremlja učenje, preko elektronske pošte svetuje. 8. projektna skupinaMIRK – Alenka Makuc - koordinator Projekt pripravila Alenka Makuc s člani projektne skupine Alenka Makuc, Ljubljana, avgust 1999 |
||||||||||||||||||||||||||||||